نقش رنگ در دکوراسیون داخلی

رنگها تأثیر عمیقی بر یک فضا و افراد موجود در آن دارند، و میتوانند حس و حال آن را به طور کلی تغییر دهند. انتخاب رنگ مناسب برای فضاهای یک ساختمان و دکوراسیون آن، یکی از مهمترین جنبههای طراحی داخلی است.

 

برای اینکه بتوانید مناسبترین رنگ را برای فضاهای داخلی ساختمان و دکوراسیون داخلی انتخاب کنید، ابتدا باید با روانشناسی هر رنگ و تاثیر رنگها بر حس و حال فضا آشنا شوید. اینگونه میتوانید از آنها به نفع خود استفاده کنید تا فضایی جذاب و پربار ایجاد کنید.

رنگها اساسا به دو دسته کلی تقسیم میشوند: رنگهای گرم و رنگهای سرد.

رنگ های گرم مانند: قرمز، نارنجی و زرد میتوانند به فضا و ساکنان آن انرژی ببخشند. رنگ های سرد مانند: آبی، سبز و بنفش فضایی لطیف و آرامش بخش را ایجاد میکنند.

 

هنگام انتخاب رنگ دیوار، کف و دکوراسیون، بسیار مهم است که هدف فضا را در نظر داشته باشید. برای فضاهایی که در آن کارهای پرانرژی انجام میشود، میتوان از رنگهایی با تناژ گرم و نشاط آور استفاده کرد؛ اما برای فضاهایی که بیشتر برای استراحت استفاده میشوند رنگهایی با تناژ خنک مناسبتر است زیرا حس صلح و آرامش را به فضا میبخشد.

 

روانشناسی رنگها برای طراحی داخلی

طراحی داخلی هنری است که شخصیت فرد را با علایق او ترکیب میکند. اینکار مانند پر کردن یک بوم خالی با رنگها و دیگر متریال به منظور دلنشینتر شدن فضا است. از آنجا که ساکنان خانه ساعات زیادی را در اتاقها و دیگر فضای خانه میگذرانند، علاوه بر روانشناسی رنگها باید سلیقه و روحیه را نیز به طوری که به نفع آنهاست در نظر بگیریم.

 

روانشناسی رنگ چگونه بر طراحی داخلی تأثیر می گذارد؟

رنگ آمیزی عامل مهمی در طراحی داخلی است. رنگ دیوارها، مبلمان، عناصر طبیعی، قطعات تزئینی، چراغها و دیگر وسایل همگی نقش مهمی در روان ساکنین بازی میکنند. ما ساعتها با ترکیب رنگ فضاهای خانه و محل کارمان احاطه شدهایم، بنابراین انتخاب رنگ مناسب هر فضا و فعالیت باعث میشود راحتی و آرامش در خانه و تمرکز و بهرهوری در محل کار افزایش یابد.

بر اساس نتایج مطالعات در زمینه روانشناسی رنگها، هر فرد نسبت به رنگهای مختلف واکنش متفاوتی نشان میدهد. به عنوان مثال، برخی از مردم رنگ سیاه را افسردهکننده اما بسیاری دیگر آن را نشاندهنده نظم و عملکرد میدانند. همچنین برخی از افراد رنگ قرمز را تهدید آمیز میدانند در حالی که برای برخی دیگر رنگ قرمز الهام بخش است.

 

بنابراین، سلایق و روحیات شخصی نیز در تاثیر رنگ در طراحی داخلی مهم است.

 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده

​بایگانی مطالب

دسته‌بندی‌ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش